Contact

2 et 4 rue du Rempart
29200 BREST

Lycées et Sup’ Javouhey :
02 98 45 17 70

Ecole / Collège
Notre Dame de Kerbonne :
02 98 45 17 28

Ecole / Collège Javouhey :
02 98 45 08 02

Actualités

Actualités Sup’ Javouhey Actualité Collège Javouhey Actualité Lycée général et technologique Javouhey

Toutes les actus

À venir

Agenda

à venir

Revenez vite pour voir les prochains évènements

Toutes les dates

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
MENU

BTS SME Management

Graduate degree

The management assistant carries out his mission alongside the manager of a small or medium firm or a senior executive. He is his direct collaborator. His mission is characterized by a great versatility in the administrative sector. The polyvalence of the management assistant enables him :

  • To participate to the operational management of the firm in its administrative, accounting, commercial, human dimensions .
  • To contribute to the improvement of its efficiency by optimizing its organisation.
  • To ensure its sustainability by anticipating its needs, supporting its development and participating to the control of its business.
ef2

Generally speaking,the management assistant is brought to draw the manager’s attention on the problems or opportunities identified and thus formulating action proposals.
Owning a laptop is compulsory to be as close as possible to professional requirements and for a good management of group projects.

The trainee must show his ability in carrying out a great variety of tasks in the commercial, administrative and financial fields. Templates of professional assignments to be achieved during the internship.

Field Commercial

  • Welcoming customers, giving information, advising, selling.
  • Market research, needs, competition.
  • Promoting business development and customer loyalty.
  • Commercial communication (commercial letters, flyers, presentation brochure …)
  • Handling after-sales service, dealing with claims ;
  • Searching for providers and benchmarking them.
  • Satisfaction survey.
  • Follow up tables and statistics.
  • Digital communication, online reputation (Blog, social networks).

Administrative Field

  • Switchboard work.
  • Writing out mails, letters , mailshots.
  • Follow up tasks, sketching out or implementing admin processes : Handling selling or purchasing process (dealing with estimates , orders, invoices).
  • Logistics : management of supplies , stock , deliveries, national and international transport.
  • Handling storage and the sharing of information.
  • Managing suppliers «and clients» databases
  • Planning meetings, events , business trips.
  • Achieving slide shows
  • Achieving scoreboards

Accounting Field

  • Checking customers’ solvency.
  • Follow up of payments and sending reminders in case of arrears.
  • Tracing purchases recordings sales and payments.
  • Follow up of treasury accounts, customers’ and suppliers’ accounts, incoming and outgoing payments.
  • VAT declaration.
  • Interface between SMEs and banks , chartered accounting offices , the State

 

Les Témoignages

Issue d’un baccalauréat professionnel Gestion Administration et dans l’idée d’occuper le poste d’Assistante, je me suis dirigée vers le diplôme de BTS Assistante de Gestion PME PMI (devenu BTS Assistant de Gestion)

Il s’agit d’une formation polyvalente tournée vers l’administratif d’une PME/PMI.

J’ai réalisé mes deux stages de BTS dans l’entreprise VAUTHELIN PAYSAGES à Plougastel.

Après l’obtention de mon diplôme, j’ai été embauchée dans cette entreprise et occupe, aujourd’hui, le poste d’assistante commerciale.

Marion, Assistante Commerciale, ancienne étudiante en Bac pro Gestion Administration au lycée Javouhey et BTS Assistante de Gestion

Après un bac professionnel en Gestion et Administration au Lycée du Kreisker à Saint Pol de Léon, je me suis dirigée vers un BTS Comptabilité et Gestion au Sup’ Javouhey puis une fois mon diplôme obtenu, je suis rentrée dans la vie active et j’ai obtenu le poste d’assistante comptable en CDI.

Cette formation m’a permis d’acquérir des compétences en comptabilité.

Les professeurs au sein du Sup’ Javouhey sont disponibles pour les élèves et nous procure une aide personnalisée.

Le nouvel environnement de travail l’ISS donne un caractère plus professionnel aux cours.

Delphine GUEZENNEC, ancienne élève en BTS Comptabilité et Gestion

Après avoir obtenu un bac ES (Economique et social), j’ai voulu me diriger vers une formation polyvalente. Ne souhaitant pas intégrer une faculté, le BTS Assistant de Gestion me paraissait le plus adapté à mes envies et mes attentes. Durant ces deux années de formation, je me suis sentie encadrée et soutenue par l’ensemble de mes professeurs.

Suite à l’obtention de mon BTS, je me suis orientée vers une licence AES (Administration Economique et sociale) à l’UBO que j’ai intégrée en 3ème année. Le point fort de ce BTS est qu’il concilie des matières générales ainsi que des matières professionnelles. De plus, les périodes de stage sont un réel atout.

Aujourd’hui, je souhaite poursuivre mes études en effectuant un master en alternance afin d’avoir davantage d’expériences professionnelles.

Gaïdic, ancienne élève en BTS Gestion de la PME